pátek 7. února 2014

Než jsem tě poznala

autor: Jojo Moyes
nakladatelství: Ikar
rok vydání: 2012
počet stran: 408

anotace:
   Louisa Clarková je obyčejná dívka žijící mimořádně obyčejným životem. Má ráda svou práci v bistru, svého dlouholetého přítele a svět, který končí s hranicemi malého rodného městečka. Svůj život by za nic nevyměnila. Když však bistro zavřou, Louise měnit musí. Svět Willa Traynora naopak žádné hranice nemá. Je to svět adrenalinu, velkých obchodů i peněz, svět možností bez omezení. Will svůj život miluje. Když ho však nehoda upoutá na kolečkové křeslo, ví, že už ho nebude moci žít jako doposud. 
Jen těžko si lze představit více nesourodou dvojici než náladového a depresivní Willa a jeho novou optimistickou a upovídanou ošetřovatelku Louise… 
Romantický příběh o dvou lidech, kteří nemají nic společného, dokud jim láska k nohám nepoloží celý svět. S ním však i otázku, jak vysokou cenu je člověk ochoten zaplatit za štěstí toho, koho miluje.




vlastní anotace:


   Will Traynor si žil nádherným životem. Měl vysněnou práci, bohaté rodiče a skvělou přítelkyni, co víc si mohl mladý muž přát? Ale jen do té doby, než ho srazila motorka a on ochrnul. Stal se z něj kvadruplegik a celý život měl strávit na invalidním vozíku. 
    Louisa Clarková žije s rodiči, sestrou Trinou a jejím synem v menším domku, kde naopak  dostatek peněz nemají, aby si dopřávali nějakého luxusu. Lou právě vyhodili z práce v kavárně, kde sice dostávala minimální mzdu, ale zato tam byla šťastná. Ale hned si začala hledat další a štěstí se na ni usmálo, jelikož jí přijali jako novou pečovatelku o kvadruplegika. A navíc za velké peníze. 
  Lou už pár let chodí s Patrickem, jeho smyslem života se stalo běhání a nemluví o ničem jiném než jen o tom. Dříve se Lou věnoval pořád, ale teď si na ni udělá čas jednou do týdne. Lou ale nechce zničit dlouho budovaný vztah mezi nimi, proto se Patrickovo chování snaží nějak přetrpět.

  Když se Lou poprvé seznámila s Willem, byl na ni nepříjemný, drzý a zároveň se k ní choval nepřátelsky a panovačně, ale později se začali lépe poznávat. Když se Will necítil zrovna ve své kůži, Lou se stáhla stranou, aby nepřekážela, když se o něj staral jeho ošetřovatel Nathan. Ve chvíli, kdy Lou zjistila, že Will už dál nechce žít, že ztratil smysl života, když zůstal na vozíku, když ho opustila přítelkyně, když nemohl vykonávat svojí práci, kterou tak miloval, když nemohl procestovat celý svět, jak si představoval, a jak tento život nesnáší, vzala situaci do svých rukou. Pokusila se mu smysl života zase vrátit, odvést ho od myšlenky skončit se svým životem. Začala s ním jezdit na výlety, vymýšlela zajímavé aktivity, které se daly zvládnout i na vozíčku. Pomalu se vžívala do Willovi situace a zjistila, jak je život kvadruplegika těžký. Podaří se jí dostat Willa do  takového stavu, aby si začal života zase vážit?



Názor:

    Tuhle knížku jsem začala milovat už po přečtení pár stránek. Když jsem si přečetla prolog, byla jsem přesvědčená, že to špatně dopadne. Přesto, že jsem nečetla názory ostatních bloggerů a vlastně ani anotaci, nechala jsem  se rychle do příběhu vtáhnout.Ze začátku se zdálo, že děj knížky je vyprávěn z pohledu Willa. Když jsem se ale začetla dál, bylo jasné, že Will není hlavním vypravěčem. Ostatní postavy sdělují své vnitřní pocity, myšlenky, nápady, názory i starosti, ale Will nikdy. Já bych se mu osobně hrozně chtěla pošťourat v těch jeho myšlenkách.  Ale nejspíš je to lepší, že mi zůstaly utajené. Ti, kteří četli, určitě ví proč. A ti, co ještě nečetli, se mají na co těšit, protože Willovo nitro tedy opravdu umí překvapit!


Postavy:


   Will mi šíleně přirostl k srdci. I ze začátku, když se choval k Lou odtažitě, sobecky a nafoukaně,  mi to přišlo super. Nějak jsem tušila, že mu to nezůstane. A k tomu, když Louise říkal místo křestním jménem, příjmením, bylo taky úplně úžasné. Jeho sarkastickým poznámkám jsem se smála až moc a milovala jsem, jak se vždy oni dva na sebe naštvali, pohádali se a za chvíli bylo vše OK. 

Lou, neboli Louisa Clarková - optimistická, veselá a starostlivá, sedmadvacetiletá dívka, která se výstředně obléká, to je ona. Lepší hlavní postava tam asi být nemohla. Dost dlouho jsem přemýšlela o tom, co bych dělala, kdybych byla na místě Lou a nějak se pořád nemůžu dostat k závěru, protože to vážně nevím. Při čtení jsem se dokázala vcítit do obou postav, takže bylo šíleně složité vybrat si, jak bych se zachovala v této situaci já. Knížka byla nádherně napsaná, čtivá a její silný děj mě vykolejil tak, že jsem o ničem jiném dalších 24 hodin nepřemýšlela.



Do poslední vteřiny doufat! - to bylo moje předsevzetí už od začátku, protože rozuzlení celé knížky se stejně dozvíte až na konci. 

 I 10000 hvězdiček by bylo na tuhle knížku málo, ale když už se držím desetihvězdičkové stupnice, nezbývá mi nic jiného než jí dát 10!

                            Moje hodnocení 10/10

10 komentářů:

  1. Tuto knižku by som veľmi chcela :3 vyzerá super

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ona není super, ona je přímo dokonalá :3 Určitě doporučuji :)

      Vymazat
  2. Můžu potvrdit, že knížka je super. Není to žádná červená knihovna, ale hluboký příběh, kdy člověk do poslední chvíle neví, jak to dopadne. Je krásně napsaná, člověk se nemůže od ní odtrhnout. Taky doporučuju. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsem to takhle měla :3 od téhle knížky prostě nelze odejít, aniž bych dočetla alespoň kapitolu :)

      Vymazat
  3. Nedávno jsem ji přečetla. Vážně nádherný a silný příběh :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, je nádherný a hlavně emotivní. Tahle knížka si u mě zaslouží patřit do skupiny nejoblíbenějších knížek :3

      Vymazat
  4. Túto knihu by som veľmi chcela.. :3

    OdpovědětVymazat
  5. Jak tak čtu komentáře uplně jdu s chutí do toho zrovna jí mám doma a už se nemůžu dočkat :3 :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jdi, protože to fakt stojí za to :D Je úplně úžasná :*

      Vymazat